Zadania, które będą realizowane w ramach Projektu
Inicjatywa zakłada budowę na terenie gmin partnerskich (Gmina Nieporęt, Gmina Radzymin, Miasto i Gmina Serock, Gmina Wieliszew) infrastruktury pieszo-rowerowej o łącznej długości 24,11 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Projekt obejmuje realizację 4 zadań inwestycyjnych, w ramach których przeprowadzone zostaną prace projektowe, roboty budowlane i nadzór inwestorski dla 13 odcinków dróg dla rowerów oraz dróg dla pieszych i rowerów.
Budowane ścieżki zostaną oznakowane jednolitym oznakowaniem, zgodnym z Księgą Identyfikacji Wizualnej metropolii warszawskiej.
Okres realizacji projektu zaplanowano na lata 2025-2027.
Grupy docelowe
Bezpośrednimi odbiorcami rezultatów planowanego do zrealizowania projektu będą użytkownicy systemu transportowego w miejskich obszarach funkcjonalnych.
Będą to przede wszystkim mieszkańcy gmin partnerskich (Gmina Nieporęt, Gmina Radzymin, Miasto i Gmina Serock, Gmina Wieliszew) oraz mieszkańcy sąsiadujących JST, takich jak: Czosnów, Nowy Dwór, Pomiechówek, Nasielsk, Pokrzywnica, Zatory, Somianka, Dąbrówka, Klembów, Wołomin, Kobyłka, Marki, Zielonka, Ząbki, M. St. Warszawa, Jabłonna, Łomianki.
Z pośrednich efektów związanych z uzyskanym pozytywnym wpływem na jakość środowiska naturalnego będą korzystali mieszkańcy pozostałych gmin metropolii warszawskiej wg podziału statystycznego NUTS2. Poza wykorzystaniem ścieżek dla celów komunikacyjnych, będą one również spełniać funkcje turystyczne, co dodatkowo rozszerza grupę odbiorców.
Cele Projektu
CEL GŁÓWNY:
Poprawa jakości powietrza atmosferycznego poprzez promowanie niezmotoryzowanego transportu indywidualnego w obrębie RWS
Cele cząstkowe:
Poprawa klimatu akustycznego
Zmniejszenie liczby samochodów osobowych w systemie transportowym
Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Uzyskanie przewidywalności i sprawności przemieszczania się
Efekty, rezultaty Projektu
W wyniku realizacji projektu wybudowana zostanie infrastruktura rowerowa o długości ponad 24 kilometrów, w tym ścieżki rowerowe to 6,31 km, a ciągi pieszo-rowerowe to 17,80 km. W ramach infrastruktury towarzyszącej zaplanowano 20 miejsc postojowych w ramach 2 obiektów Bike&Ride.
Inicjatywa stanowi więc solidny wkład w rozwój alternatywnych form przemieszczania się, w stosunku do transportu zmotoryzowanego. Z uwagi na rosnącą dostępność ścieżek rowerowych, budowę sieci zintegrowanych dróg, dających możliwość przemieszczania się pomiędzy gminami i powiatami – jako użytkownicy - uzyskaliśmy i uzyskujemy możliwość zadbania o środowisko naturalne, zadbania o lepszy stan zdrowia oraz potencjał do realizacji pasji w bardziej zorganizowany, bezpieczny i sprawny sposób.
Trend wzrostowy zainteresowania wykorzystaniem transportu rowerowego nie wydaje się być chwilowym. Możemy więc z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że efekt realizacji niniejszego projektu oraz wielu podobnych w skali regionu, kraju i Europy przyczyni się do minimalizacji problemów środowiskowych i do realizacji celu głównego, jakim jest poprawa jakości powietrza atmosferycznego. Jest to kluczowe właśnie dla obszarów mocno zurbanizowanych oraz prężnie rozwijających się, gdzie generowane są największe szkody dla powietrza atmosferycznego.
Projekt jest odpowiedzią na preferencje komunikacyjne społeczeństwa zamieszkującego terytorium przynależne do gmin partnerskich. Przyczynia się do budowy zintegrowanego i spójnego wewnętrznie systemu.
Całkowity koszt Projektu
65 014 940,56 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich
32 507 470,26 PLN