decoration

Bilans systemu gospodarki odpadami komunalnymi w naszej gminie

Środowisko
29 sierpnia 2025 15:42

Szanowni Państwo, jak już wielokrotnie informowaliśmy, system gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach musi się bilansować. Oznacza to, że środki zebrane od mieszkańców muszą pokryć wszystkie wydatki związane z organizacją całego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, czyli związane z:

  1. odbiorem, transportem, zbieraniem, odzyskiem i unieszkodliwieniem odpadów komunalnych;

  2. tworzeniem i utrzymaniem punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

  3. obsługą administracyjną tego systemu;

  4. edukacją ekologiczną w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Co ważne, środki zebrane od mieszkańców nie mogą zostać wydatkowane na żadne inne cele niż te związane z gospodarką odpadową. Owszem, w przypadku, kiedy środki te nie są wystarczające, gmina może postanowić o pokryciu części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Takie rozwiązanie następuje w drodze uchwały rady gminy.

Wobec powyższego chcielibyśmy przedstawić Państwu, jak kształtowała się sytuacja w naszej gminie na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

W 2019 r. środki zebrane od mieszkańców nie pokryły w pełni wydatków związanych z gminnym systemem gospodarowania odpadami, wobec czego konieczne było dołożenie z budżetu gminy 892 941,42 zł. W 2020 roku w systemie zabrakło 494 561,05 zł. W 2021 r. z budżetu gminy niezbędne było dofinansowanie systemu gospodarki odpadami w rekordowej kwocie 988 646,51 zł. Rok 2022 r. również zamknął się z wartością ujemną, w kwocie ponad 223 131,36 zł. Inna sytuacja miała miejsce w 2023 r., kiedy to w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi pozostało „na plusie” 242 973,70 zł. W tym miejscu należy wyjaśnić, że środki te zostały przeznaczone na pokrycie kosztów w 2024 roku, który mimo wszystko i tak zakończył się ujemnym bilansem w kwocie 122 766,23 zł.

Podsumowując kwoty, które zostały wymienione wyżej, wynika, że przez okres pięciu lat z budżetu gminy na gospodarkę odpadami komunalnymi zostało wydatkowane blisko 2,5 mln złotych, które mogły zostać przeznaczone na zupełnie inne działania, jak np. budowę drogi, remont budynków znajdujących się w zasobie gminy czy budowę placów zabaw.

Powyższe dane pokazują, jak bardzo ważne jest podawanie prawdziwych danych w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Pamiętajmy, że deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy składać za każdym razem, gdy zmianie ulegnie liczba osób, zwłaszcza jeżeli chodzi o zmianę miejsca zamieszkania czy narodziny dziecka.

Bądź na bieżąco!

Odkryj Serock z naszą aplikacją mobilną! Znajdź najbliższe wydarzenia, atrakcje i ważne informacje. Pobierz teraz i zanurz się w pełnym możliwości życiu miejskim!