Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2, 3a i 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.) na właścicielu nieruchomości spoczywa obowiązek przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacji sanitarnej, a w przypadku braku kanalizacji wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub w przydomową oczyszczalnię ścieków.
Nowelizacją ustawy wprowadzoną w sierpniu 2022 roku nałożony został na gminę obowiązek kontroli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe (szamba) lub przydomowe oczyszczalnie ścieków, w zakresie posiadania pisemnych umów na świadczenie usługi wywozu nieczystości ciekłych oraz dowodów uiszczania opłat za te usługi, co najmniej raz na dwa lata.
W związku z powyższym informujemy, że rozpoczęliśmy kontrole częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków, a także zawarcia umów na usługi ascenizacyjne.
Prosimy Państwa o współpracę i udostępnienie niezbędnych dokumentów będących przedmiotem kontroli. Osoby, które nie mają jeszcze podpisanych umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników z instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków, powinny zawrzeć takie umowy niezwłocznie.
Odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące kontroli pozbywania się nieczystości ciekłych
- Czy każdy mieszkaniec zostanie skontrolowany?
Tak, kontroli podlegają właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiornik bezodpływowy albo przydomową oczyszczalnię ścieków. - Czy jeśli mam faktury i dowody zapłaty czy to wystarczy do kontroli?
Nie, podczas kontroli należy przedłożyć zarówno dowody uiszczania odpłat za usługi wywozu nieczystości ciekłych, jak i umowę z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników z instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków. Należy pamiętać, że posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność wywozu nieczystości. - Kto powinien zawrzeć umowę na wywóz nieczystości ciekłych?
Umowa na wywóz nieczystości ciekłych powinna być zawarta przez właściciela nieruchomości. - Co mi grozi jeśli nie przedstawię dokumentów?
Zgodnie z art. 10 ust. 2 i 2d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm.), kto nie wykonuje ww. obowiązków oraz utrudnia przeprowadzenia kontroli podlega karze grzywny 500-5000zł . - Gdzie znajdę wykaz uprawnionych podmiotów do wywozu nieczystości ciekłych?
Wykaz uprawnionych podmiotów do wywozu nieczystości ciekłych znajduje się na stronie www.serock.pl w zakładce Dla mieszkańca – Odpady komunalne oraz nieczystości ciekłe. - Z jakich przepisów wynika kontrola?
Zgodnie z art. 6 ust. 5a oraz art. 9u Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Burmistrz ma obowiązek dokonania kontroli w zakresie posiadanej umów i dowodów uiszczania opłat za usługi, - Kto przeprowadza kontrole?
Kontrole przeprowadza upoważniony pracownik Urzędu Miasta i Gminy w Serocku wraz z funkcjonariuszem Straży Miejskiej w Serocku. - Czy kontrole są jednorazowe?
Nie, zgodnie z obowiązującymi przepisami każda nieruchomość będzie kontrolowana co najmniej raz na dwa lata. - Mam więcej pytań- gdzie znajdę pomoc?
Odpowiedzi na pytania można uzyskać w Referacie Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, tel. 22 782 88 40/50.